1. FISCHER Blog
  2. Tipy na dovolenku
  3. Ako funguje metro v Dubaji? Sprievodca trasami a cenami lístkov

Ako funguje metro v Dubaji? Sprievodca trasami a cenami lístkov

Čo sa dozviete?

    Preháňa sa medzi mrakodrapmi, prekonáva vodné kanály a fascinuje svojím futuristickým dizajnom. Metro v Dubaji síce patrí medzi vôbec najmladšie metro systémy sveta, no aj tak si za pár rokov svojej prevádzky získalo srdcia všetkých milovníkov podzemných (i nadzemných) vozových súprav. Až do roku 2016 bolo najdlhšou sieťou automatického metra (bez šoféra) na svete s dĺžkou trás 75 kilometrov. 


    Od roku 2021, kedy sme uverejnili tento článok o dubajskom metre, sa toho veľa zmenilo. Prinášame aktualizovanú verziu článku aj s novými a podrobnejšími informáciami, ktoré pri objavovaní Dubaja určite využijete. Užite si dovolenku v Dubaji naplno! 
     
    Stanica metra na bulvári Šejka Zayeda
    Metro nad jedným z dubajských parkov
    Stanica Dubai Marina
    Detail stanice

    Dubajské metro má 2 hlavné linky 

    Momentálne má dubajské metro 2 linky (+ 1 špeciálnu), 90 km a 64 staníc. Prím medzi nimi  si stále drží Červená linka (52,1 km). V historickom centre Dubaja sa jazdí v tuneloch, v ostatných častiach mesta po viaduktoch. 

    Trať, ktorá spája pevninu s umelým ostrovom Palm Jumeirah, do systému dubajského metra nepatrí. Ide o samostatný subjekt Palm Jumeirah Monorail. Meria 5,5 kilometrov, má 5 staníc a konečná Atlantis Aquaventure leží hneď vedľa slávneho hotela Atlantis. Hoci plány na priame prepojenie s Červenou linkou existujú, momentálne sa od nej nachádzajú 4 zastávky električky alebo 40 minút chôdze.

    Mapa dubajského metra

    Dubaj-metro-plan.jpg

    Stanica dubajského metra

    Historické dedičstvo, zem, vzduch, oheň a voda – do týchto piatich symbolických tém sa dizajnovo delia stanice dubajského metra. Navyše fungujú ako múzeum s mnohými umeleckými dielami. Dekoratívne osvetlenie v prestupnej stanici Burjuman av stanici Al Rigga navrhla česká firma Lasvit.

    Všetky stanice sú klimatizované a funguje v nich systém PSDs (od koľajiska oddeľuje nástupište stena, v ktorej sa dvere otvoria iba po príchode vlaku). Schéma na podlahe naznačuje, ako do vozidla nastúpiť – v strede sa vystupuje, zo strán nastupuje.

    Systém PSDs na stanici dubajského metra
    Prístupové schodisko do stanice Červenej linky

    Na aké zaujímavé miesta Dubaja sa metrom dostanete

    Červená linka vedie z veľkej časti pozdĺž pobrežia. Priblíži vás k moderným atrakciám ako mrakodrap Burj Khalifa, obchodné centrá Dubai Mall a Mall of Emirates, mondénna štvrť Dubai Marina, hotel Burj al-Arab, rozhľadňa Dubai Frame, ruské kolo Ain Dubai alebo Múzeum budúcnosti.
    Náš tip:

    Jazdu po Červenej linke turisti často využívajú na rýchle zoznámenie s Dubajom. Skúste to tiež!

    Zelená linka má stanicu s historickými interiérmi, pretože jazdí hlavne pod starou časťou mesta. Turistov dopraví napríklad na trhovisko Gold Souk a Spike Souk či na expozíciu Dubai múzeum.

    Linky dubajského metra

    Linka Konečná stanica Doba výstavby Posledné predĺženie Dĺžka (km) Počet stanic Doba prejazdu (minúty)
    Červená (Red Line) Centrepoint / UAE Exchange  2006–2009 2021 52,1 35 70-75
    Zelená (Green Line) Etisalat / Creek 2006–2011 2014 22,5 20 40-45
    Route 2020 Jabal Ali / Expo 2020 2016–2021 2021 15 7 15-20

    Vozový park

    Päťvozové súpravy od japonského výrobcu Kinki Sharyo majú kapacitu 643 pasažierov. K ich pohodliu prispieva klimatizácia, wi-fi sieť na pripojenie na internet a veľké okná s perfektným výhľadom na mesto. Plne automatizované vlaky jazdia bez rušňovodiča rýchlosťou až 90 km/h a napájanie zaisťuje tretia koľajnica.Teplota v klimatizovaných vozňoch dubajského metra sa udržiava okolo 20°C. 
     
    Palm Jumeirah Monorail, v pozadí Dubai Marina
    Vlaková súprava Kinki Sharyo

    Triedy vozňov

    Interiéry vagónov sa delia do troch tried. Väčšina cestujúcich využíva základnú ekonomickú triedu (Silver), môžete si však priplatiť za nadštandard v luxusnej triede (Gold). Špeciálna trieda je určená výhradne ženám a deťom - pokiaľ do nej nastúpi muž, hrozí mu vysoká pokuta. Čo môžete od jednotlivých tried očakávať?

    • Silver Class je základná ekonomická trieda pre väčšinu cestujúcich.Ponúka pohodlné sedadlá, klimatizáciu, Wi-Fi pripojenie a informatívne obrazovky. 
    • Gold Class predstavuje luxusnú triedu s väčším komfortom, lepšími sedadlami s opierkami hlavy, samostatným priestorom na batožinu a panoramatickými výhľadmi. 
    • Women & Children Cabin je kabína vyhradená pre ženy a deti do 12 rokov, ktorí si tak môžu užiť pohodlnú a bezpečnú jazdu v samostatnom priestore. 

    Ako funguje karta na metro v Dubaji? 

    Na používanie dubajského metra budete potrebovať čipovú kartu Nol Card, ktorá funguje ako váš cestovný lístok. Nol Card je dobíjateľná karta, ktorú si môžete nabiť kreditom a následne ju použiť na zaplatenie cestovného v metre, autobusoch, električkách a vodných autobusoch. Karta je platná 5 rokov a môžete si ju zakúpiť na staniciach metra v automatoch, v autobusoch a online na webovej stránke RTA (Roads and Transport Authority). Existujú 3 typy Nol Card pre turistov: 
    • Red Ticket (Červený lístok): Predstavuje papierovú čipovú kartu, ktorú môžete nabiť na 10 jednotlivých jázd. Je platná maximálne 90 dní od zakúpenia. Cena čipovej karty Red Ticket je 2 AED, pričom ceny lístkov sa odvíjajú od počtu zón, ktoré prekročíte a začínajú od 4 AED. Red Ticket si zvoľte v prípade, že plánujete len krátky pobyt v Dubaji a nepotrebujete cestovať verejnou dopravou často. Pozor, pri červenom lístku nie sú povolené kombinované dopravné prostriedky. To znamená, že na jeden lístok nemôžete kombinovať metro a autobus. 
    • Silver Card (Strieborná karta): Táto strieborná karta má na rozdiel od Red Ticket podobu plastovej kartičky. Je ideálna pre turistov, ktorí chcú flexibilitu a plánujú cestovať metrom a inou verejnou dopravou častejšie. Môžete si ju nabiť ľubovoľnou sumou a použiť ju opakovane. Použiť sa dá na všetky druhy verejnej dopravy, metro, električky, autobusy, vodné autobusy, parkoviská a aj na väčšinu taxíkov. Strieborná karta Nol je na predaj za 25 AED, z čoho ako kredit na míňanie môžete použiť 19 AED. Silver Card sa vám cenovo oplatí už pri viac ako 2 alebo 3 cestách mestskou hromadnou dopravou v Dubaji. Platí 5 rokov od zakúpenia. Jednotlivé lístky stoja v závislosti od počtu prekročených zón od 3 do 7,5 AED
    • Gold Card (Zlatá karta): Zlatá karta stojí rovnako ako strieborná 25 AED a umožní vám cestovať v Gold Class, prvej triede dubajského metra. Ponúka väčšie pohodlie a luxusnejšie sedadlá. Za tento luxus zaplatíte dvojnásobok striebornej karty Nol za každú jazdu, čiže lístky stoja od 6 do 15 AED
    • Blue Nol Card (Modrá karta) je vhodná najmä pre obyvateľov Dubaja alebo ľudí, ktorí často využívajú verejnú dopravu v Dubaji. Stojí 70 AED, z čoho 20 AED sa pripočíta k zostatku na karte, ktorú môžete voľne používať. S modrou kartou stoja jednotlivé cesty od 3 AED do 15 AED
    Dôležité: Pre turistov sú najvhodnejšie Červený lístok a Strieborná karta Nol. Nezabudnite, že zónový systém platí len pre dubajské metro a električky. Pre dopravu taxíkom, autobusom alebo vodným autobusom platia iné sadzby, ktoré sa líšia v závislosti od vzdialenosti a typu vozidla. Napríklad krátke trasy cez Dubai Creek stoja len 1 AED, kým nástupná tarifa vo väčšine taxíkov začína od 12 AED. 

    Ceny lístkov sú len orientačné a môžu sa v priebehu časo meniť, preto odporúčame overiť si ich pred cestou na oficiálnej stránke dubajského metra RTA Dubai.
     
    História metra v Dubaji

    História metra v Dubaji

    Dubajské metro sa otvorením Červenej linky 9. 9. 2009 o 9:09:09 hodín stalo prvým systémom vlakovej mestskej hromadnej dopravy v Spojených arabských emirátoch aj na Arabskom polostrove. O dva roky neskôr zahájila prevádzku Zelená linka a v roku 2019 podzemka prepravila vyše 200 miliónov cestujúcich. Najnovšie rozšírenie metra v Dubaji jazdí od roku 2021 do areálu výstaviska Expo 2020. Táto odbočka (zvaná Route 2020) sa odkláňa z Červenej linky v stanici Jebel Ali (predtým Nakheel Harbour & Tower).

    Praktické informácie o dubajskom metre

    • Prevádzková doba: sobota až streda: 5:00 - 00:00, štvrtok: 5:00 - 01:00, piatok: 5:00 - 01:00, nedeľa 8:00 - 00:00 (uvedené časy platia pre všetky linky). Električkové stanice sú otvorené v pondelok až sobotu od 6:00 do 01:00 a v nedeľu od 9:00 do 1:00 h. 
    • Doba jazdy: najdlhšia Červená linka približne 70 minút (závisí od konkrétnej trasy a zastávok) 
    • Intervaly: mimo špičky 4 až 7 minút (závisí od linky a dennej doby), v špičke 2 až 3 minúty (Červená linka) 
    • Cena základného cestovného: 4 dirhamy (1 zóna) 
    • Doprava počas špičky: od 6:00 do 8:30 a od 17:00 do 19:00 môže byť dubajské metro preplnené, ak môžete, skúste si cestu naplánovať v inom čase. 

    Budúcnosť dubajského metra do roku 2030

    Dubajské metro sa neustále rozrastá a modernizuje, aby spĺňalo rastúce potreby mesta. Ambiciózny plán by mal priniesť ešte väčšiu dostupnosť hlavných turistických atrakcií, ako aj skrátenie jazdných intervalov. Do siete dubajského metra majú pribudnúť štyri ďalšie linky metra: fialová linka, modrá linka, zlatá linka a ružová linka. 

    Najvýznamnejšou novinkou je úplne nová Modrá linka, ktorá prepojí medzinárodné letisko s historickým centrom Dubaja a spojí päť hlavných mestských oblastí Dubaja – Bur Dubai/Deira, Downtown/Business Bay, Dubai Silicon Oasis, Dubai Marina/JBR a Expo City Dubai. Fialová linka má prepojiť letisko Al Maktoum International s oblasťou Dubai South, ružová linka má prechádzať oblasťami Business Bay, Al Khail Road a Dubai Silicon Oasis. 

    Sieť dubajského metra sa do roku 2030 rozšíri zo súčasných 64 staníc na 96, čo rozšíri oblasť pokrytia na 140 kilometrov štvorcových. Rozvojový plán dubajskej hromadnej dopravy zahŕňa aj sedem električkových tratí (s dĺžkou 270 km), 90 autobusových liniek (2 500 km) a päticu nových vodných ciest (210 km). Podiel verejnej dopravy na celkovej preprave v Dubaji by tak mal byť 5-krát väčší ako je teraz.  
     

    Páči sa vám náš článok?
    Zdieľajte ho na sociálnych sieťach a buďte aj inšpiráciou pre ostatných!