Preháňa sa medzi mrakodrapmi, prekonáva vodné kanály a fascinuje svojím futuristickým dizajnom. Metro v Dubaji síce patrí medzi vôbec najmladšie metro systémy sveta, no aj tak si za pár rokov svojej prevádzky získalo srdcia všetkých milovníkov podzemných (i nadzemných) vozových súprav. Až do roku 2016 bolo najdlhšou sieťou automatického metra (bez šoféra) na svete s dĺžkou trás 75 kilometrov. Tento prím si však medzi samostatnými traťami stále drží Červená linka (52,1 km). Momentálne má dubajské metro 2 linky (+ 1 špeciálnu), 90 km a 60 staníc. V historickom centre Dubaja sa jazdí v tuneloch, v ostatných častiach mesta po viaduktoch.
Trať, ktorá spája pevninu s umelým ostrovom Palm Jumeirah, do systému dubajského metra nepatrí. Ide o samostatný subjekt Palm Jumeirah Monorail. Meria 5,5 kilometrov, má 5 staníc a konečná Atlantis Aquaventure leží hneď vedľa slávneho hotela Atlantis. Hoci plány na priame prepojenie s Červenou linkou existujú, momentálne sa od nej nachádzajú 4 zastávky električky alebo 40 minút chôdze.
Historické dedičstvo, zem, vzduch, oheň a voda – do týchto piatich symbolických tém sa dizajnovo delia stanice dubajského metra. Navyše fungujú ako múzeum s mnohými umeleckými dielami. Dekoratívne osvetlenie v prestupnej stanici Burjuman av stanici Al Rigga navrhla česká firma Lasvit. Všetky stanice sú klimatizované a funguje v nich systém PSDs (od koľajiska oddeľuje nástupište stena, v ktorej sa dvere otvoria iba po príchode vlaku). Schéma na podlahe naznačuje, ako do vozidla nastúpiť – v strede sa vystupuje, zo strán nastupuje.
Jazdu po Červenej linke turisti často využívajú na rýchle zoznámenie s Dubajom. Skúste to tiež!
Interiéry vagónov sa delia do troch tried. Väčšina cestujúcich využíva základnú ekonomickú triedu (Silver), môžete si však priplatiť za nadštandard v luxusnej triede (Gold). Špeciálna trieda je určená výhradne ženám a deťom - pokiaľ do nej nastúpi muž, hrozí mu vysoká pokuta.
Dubajské metro sa otvorením Červenej linky 9. 9. 2009 o 9:09:09 hodín stalo prvým systémom vlakovej mestskej hromadnej dopravy v Spojených arabských emirátoch aj na Arabskom polostrove. O dva roky neskôr zahájila prevádzku Zelená linka a v roku 2019 podzemka prepravila vyše 200 miliónov cestujúcich. Najnovšie rozšírenie metra v Dubaji jazdí od roku 2021 do areálu výstaviska Expo 2020. Táto odbočka (zvaná Route 2020) sa odkláňa z Červenej linky v stanici Jabal Ali (predtým Nakheel Harbour & Tower).
Páči sa vám náš článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach a buďte aj inšpiráciou pre ostatných!