1. FISCHER Blog
  2. Tipy na dovolenku
  3. Metro v Dubaji. Technický i architektonický div

Metro v Dubaji. Technický i architektonický div

Čo sa dozviete?

    Preháňa sa medzi mrakodrapmi, prekonáva vodné kanály a fascinuje svojím futuristickým dizajnom. Metro v Dubaji síce patrí medzi vôbec najmladšie metro systémy sveta, no aj tak si za pár rokov svojej prevádzky získalo srdcia všetkých milovníkov podzemných (i nadzemných) vozových súprav. Až do roku 2016 bolo najdlhšou sieťou automatického metra (bez šoféra) na svete s dĺžkou trás 75 kilometrov. Tento prím si však medzi samostatnými traťami stále drží Červená linka (52,1 km). Momentálne má dubajské metro 2 linky (+ 1 špeciálnu), 90 km a 60 staníc. V historickom centre Dubaja sa jazdí v tuneloch, v ostatných častiach mesta po viaduktoch.


     
    Stanica metra na bulvári Šejka Zayeda
    Metro nad jedným z dubajských parkov
    Stanica Dubai Marina
    Detail stanice

    Trať, ktorá spája pevninu s umelým ostrovom Palm Jumeirah, do systému dubajského metra nepatrí. Ide o samostatný subjekt Palm Jumeirah Monorail. Meria 5,5 kilometrov, má 5 staníc a konečná Atlantis Aquaventure leží hneď vedľa slávneho hotela Atlantis. Hoci plány na priame prepojenie s Červenou linkou existujú, momentálne sa od nej nachádzajú 4 zastávky električky alebo 40 minút chôdze.

    Mapa dubajského metra

    Dubaj-metro-plan.jpg

    Stanica dubajského metra

    Historické dedičstvo, zem, vzduch, oheň a voda – do týchto piatich symbolických tém sa dizajnovo delia stanice dubajského metra. Navyše fungujú ako múzeum s mnohými umeleckými dielami. Dekoratívne osvetlenie v prestupnej stanici Burjuman av stanici Al Rigga navrhla česká firma Lasvit.

    Všetky stanice sú klimatizované a funguje v nich systém PSDs (od koľajiska oddeľuje nástupište stena, v ktorej sa dvere otvoria iba po príchode vlaku). Schéma na podlahe naznačuje, ako do vozidla nastúpiť – v strede sa vystupuje, zo strán nastupuje.

    Systém PSDs na stanici dubajského metra
    Prístupové schodisko do stanice Červenej linky

    Na aké zaujímavé miesta Dubaja sa metrom dostanete

    Červená linka vedie z veľkej časti pozdĺž pobrežia. Priblíži vás k moderným atrakciám ako mrakodrap Burj Khalifa, obchodné centrá Dubai Mall a Mall of Emirates, mondénna štvrť Dubai Marina, hotel Burj al-Arab, rozhľadňa Dubai Frame, ruské kolo Ain Dubai alebo Múzeum budúcnosti.
    Náš tip:

    Jazdu po Červenej linke turisti často využívajú na rýchle zoznámenie s Dubajom. Skúste to tiež!

    Zelená linka má stanicu s historickými interiérmi, pretože jazdí hlavne pod starou časťou mesta. Turistov dopraví napríklad na trhovisko Gold Souk a Spike Souk či na expozíciu Dubai múzeum.

    Linky dubajského metra

    Linka Konečná stanica Doba výstavby Posledné predĺženie Dĺžka (km) Počet stanic Doba prejazdu (minúty)
    Červená (Red Line) Rashidiya / UAE Exchange 2006–2009 2021 52,1 32 55–60
    Zelená (Green Line) Etisalat / Creek 2006–2011 2014 22,5 20 39–40
    Route 2020 Jabal Ali / Expo 2020 2016–2021 2021 15 8 6

    Vozový park

    Päťvozové súpravy od japonského výrobcu Kinki Sharyo majú kapacitu 643 pasažierov. K ich pohodliu prispieva klimatizácia, wi-fi sieť na pripojenie na internet a veľké okná s perfektným výhľadom na mesto. Plne automatizované vlaky jazdia rýchlosťou až 90 km/h a napájanie zaisťuje tretia koľajnica.
     
    Palm Jumeirah Monorail, v pozadí Dubai Marina
    Vlaková súprava Kinki Sharyo

    Triedy vozňov

    Interiéry vagónov sa delia do troch tried. Väčšina cestujúcich využíva základnú ekonomickú triedu (Silver), môžete si však priplatiť za nadštandard v luxusnej triede (Gold). Špeciálna trieda je určená výhradne ženám a deťom - pokiaľ do nej nastúpi muž, hrozí mu vysoká pokuta.

    História metra v Dubaji

    História metra v Dubaji

    Dubajské metro sa otvorením Červenej linky 9. 9. 2009 o 9:09:09 hodín stalo prvým systémom vlakovej mestskej hromadnej dopravy v Spojených arabských emirátoch aj na Arabskom polostrove. O dva roky neskôr zahájila prevádzku Zelená linka a v roku 2019 podzemka prepravila vyše 200 miliónov cestujúcich. Najnovšie rozšírenie metra v Dubaji jazdí od roku 2021 do areálu výstaviska Expo 2020. Táto odbočka (zvaná Route 2020) sa odkláňa z Červenej linky v stanici Jabal Ali (predtým Nakheel Harbour & Tower).

    Praktické informácie o dubajskom metre

    • Prevádzková doba: sobota až streda 5:30–24:00 h (Červená linka už od 5:00 h), štvrtok 5:30–1:00 h, piatok 10:00–1:00 h
    • Doba jazdy: Najdlhšia Červená linka 60 minút
    • Intervaly: 5 až 6 minút mimo špičky, necelé 4 minúty v špičke (Červená linka)
    • Cena základného cestovného: 4 dirhamy (1 zóna)

    Budúcnosť dubajského metra

    Celkovo sa plánuje výstavba štyroch liniek (ešte Fialová a Modrá) s dĺžkou 318 kilometrov. Rozvojový plán dubajskej hromadnej dopravy zahŕňa aj sedem električkových tratí (s dĺžkou 270 km), 90 autobusových liniek (2 500 km) a päticou nových vodných ciest (210 km). Podiel verejnej dopravy na celkovej preprave v Dubaji by tak mal byť 5-krát väčším ako je teraz. 
     
    Josef Křenek
    21. 5. 2021

    Páči sa vám náš článok?
    Zdieľajte ho na sociálnych sieťach a buďte aj inšpiráciou pre ostatných!