1. FISCHER Blog
  2. Rady na cestu
  3. 6 tipov, ako prekonať strach z lietania

6 tipov, ako prekonať strach z lietania

Čo sa dozviete?

    Snívate o dovolenke pri mori alebo vás lákajú exotické diaľky? Preklikávate fotografie z dovolenkových destinácií a už sa vidíte, ako relaxujete na pláži, v luxusnom hoteli či na dobrodružnom výlete? Jediný dôvod, prečo ste stále doma či v každodennom pracovnom stereotype, je váš strach z lietania? V našom článku vám poradíme, ako sa na cestu lietadlom pripraviť a ako strach z lietania prekonať.

    Paragraf 1

    Bojíte sa lietať?

    Pri myšlienke na lietadlo sa vám začnú potiť dlane, nervozita zviera hrdlo a žalúdok začne robiť kotrmelce. Aviofóbia - strach z lietania - pristrihla krídla už nejednému zasnívanému cestovateľovi. Touto fóbiou trpí takmer až 7 % populácie, ktorých častokrát stres, nervozita, úzkosť či závrate donúti hľadať náhradné spôsoby dopravy. Aviofobici dávajú prednosť autobusovým či vlakovým zájazdom alebo preferujú dovolenkové destinácie ľahko dosiahnuteľné vlastnou dopravou. Ale za tými najkrajšími plážami či skrytými pokladmi sveta je potrebné nasadnúť do lietadla. Prečítajte si našich 6 tipov, ako prekonať strach z lietania a nasledujte kroky, ktoré vám pomôžu vzlietnuť a zamieriť na vytúženú dovolenku.

    1. Definujte pôvod vášho strachu

    Strach z lietania je prirodzenou ľudskou reakciou, no vždy sa za ním skrýva jeden hlavný dôvod, prečo sa lietania skutočne bojíme. Zamyslite sa, prečo vás lietanie tak desí: je to strach z výšky alebo negatívny zážitok z minulosti? Máte rešpekt pred gigantickým strojom či ste videli príliš veľa častí leteckých katastrof? Potrebujete mať všetko pod kontrolou a máte pocit, že vo vzduchu ste bezbranní? Desia vás turbulencie? Pokúste sa definovať pôvod vášho strachu a pokúste sa odstrániť hlavné spúšťače.

    Vedeli ste, že podľa výskumu National Transportation Safety Board je pravdepodobnosť, že bude mať komerčné lietadlo nehodu jedna k 29,4 miliónu?
    2. Cestujte častejšie a na krátke vzdialenosti

    2. Cestujte častejšie a na krátke vzdialenosti

    Lietanie, ale i samotné cestovanie, sa dá naučiť či priam vycibriť do dokonalosti. A na to je potrebný tréning. Keď sa postavíte svojmu strachu a odvážne nastúpite na palubu lietadla, urobíte tak prvý krok k prekonaniu vašej fóbie. Pocity úzkosti, paniky, strachu či nervozity sa vám podarí lepšie zvládnuť na krátkych letoch. Na vašu prvú “tréningovú” cestu si vyberte dovolenku na európskom pobreží či v turisticky obľúbených blízkych destináciách ako Chorvátsko, Čierna Hora či Bulharsko. Letecky z Bratislavy do chorvátskeho Splitu je to iba 40 minút. 

     

    3. Pred odletom sa zoznámte s lietadlom i s turbulenciami

    Jedným z nepríjemných zážitkov na palube lietadla pre každého, kto má strach z lietania, sú turbulencie. Turbulencie vznikajú klimatickými zmenami – striedaním teplého a studeného vzduchu, zmenou rýchlosti a smeru vetra, príchodom búrkových prúdov a pod. Pasažieri pociťujú jemné až stredné chvenie a vo výnimočných prípadoch silnejšie trasenie či náhle klesnutie lietadla. Piloti o turbulenciách vedia vopred a sú na ne pripravení, cestujúcich upozornia oznámením a tiež rozsvietením signálu na zapnutie si bezpečnostných pásov. Faktom však zostáva, že turbulencie sú absolútne prirodzené, nie sú nebezpečné a nespôsobujú pád lietadla.

    4. Zamestnajte si myseľ i ruky

    4. Zamestnajte si myseľ i ruky

    Čas na palube rýchlejšie ubehne, ak si nájdete zmysluplnú aktivitu, ktorá zabaví vašu myseľ i ruky. Začítajte sa do knihy, pozerajte seriál alebo lúštite hlavolam, funguje aj písanie perom do denníka alebo kreslenie. Vyberte si aktivitu ktorá vás baví, zamestná myseľ a pomôže vám rozdeliť si váš čas letu na pasáže. Zábavnou či poučnou aktivitou odvediete myseľ od toho, že ste práve v desaťkilometrovej výške nad zemou a hučia pod vami lietadlové motory.

    5. Naučte sa zaspať v lietadle

    5. Naučte sa zaspať v lietadle

    Spánok v lietadle je ten najefektívnejší spôsob, ako lietanie „pretrpieť“. Ale každý, kto so strachom z lietania bojuje, vie, že zaspať v lietadle nie je také jednoduché, ak práve prežívate intenzívnu nervozitu a stres. Spánku na palube lietadla môžete pomôcť – nepite pred letom kávu, čierny čaj či ani kofeínové nápoje, ožeľte poobedného šlofíka, doprajte si pred vzlietnutím malé občerstvenie (ideálne bez cukru) alebo sa hneď po vzlietnutí začítajte do knihy v sprievode meditačnej hudby. 

    6. Myslite na dovolenkovú destináciu a urobte si plán

    Ako sa najľahšie uvoľniť? Spomeňte si, prečo vlastne v lietadle sedíte. Hlavným dôvodom je predsa vaša vysnívaná dovolenka na krásnom mieste, o ktorom ste doteraz len čítali. Predstavujte si príchod do vášho hotela, ubytovanie na izbe, prvý dúšok miešaného kokteilu či svieži vánok na pláži s bielym pieskom. Za vašu odvahu dostanete tú najlepšiu odmenu – dovolenku plnú nových zážitkov, ktoré si môžete naplánovať práve počas letu. Urobte si zoznam aktivít, ktoré chcete zažiť – potápanie pri koralovom útese v Sharm El Sheikh v Egypte, návšteva najvyššej budovy sveta v Dubaji či objavovanie najkrajších pláží na Kapverdských ostrovoch.

    Mrakodrapy Dubaja
    Potápanie v Egypte
    Záver

    Inšpirujte sa našimi tipmi, ako prekonať strach z lietania a začnite sa tešiť na vytúženú exotickú dovolenku alebo poznávací zájazd do svetových metropol! A pamätajte, čím viac nalietaných kilometrov, tým menší strach!

     

    Páči sa vám náš článok?
    Zdieľajte ho na sociálnych sieťach a buďte tiež inšpiráciou pre ostatných!